Kevättä odotellessa

Pilvinen taivas Pilvet ovat peittäneet taivaan ja kevätaurinkoa halajava kansa saa vielä värjötellä talvipalttoossansa. Myös Suomen taloudellisen ja poliittisen taivaan yllä leijailevat tummat pilvet, joiden läpi ei päivä jaksa paistaa. Talouden kevättä ja uuden kasvun ihmettä on odotettu jo pitkään, mutta vieläkään ei kasvun merkkejä näy. Onkohan kylvö jäänyt siunaamatta?

Kulunut hallituskausi on ollut vaikea. Kuuden puolueen hallitus saatiin kivuliaasti kasaan ja hallitusohjelmaan täytyi ottaa mukaan yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista. Hallituksen ovi on käynyt tiheään vihreiden laitumien löytyessä muualta. Tämä ei ole missään tapauksessa maan etu. Keskeisten ministerien tulisi sitoutua tehtäväänsä koko vaalikaudeksi. Samoin myös puolueiden pitäisi omilla valinnoillaan kunnioittaa tätä periaatetta.
Valtiontalouden tasapainottamiselle ja kestävyysvajeen umpeen kuromiselle asetettiin kunnianhimoiset tavoitteet, jotka ovat kuitenkin yksi kerrallaan romuttuneet. Kunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun käytetty valtava aika ei toivottavasti ole mennyt hukkaan, vaan tuleva hallitus voi jatkaa siitä, mihin edellinen jäi. Uudistusten jatkaminen ja kauaskatseisesti viisaiden ratkaisujen löytyminen on tulevan hallituksen keskeinen tehtävä.

Sisäministeriöstä mallia muillekin

Hallituksen loppumetrien kompastelu kertoo heikosta valmistelusta ja johtajuuden puutteesta. Sovittuja uudistuksia lykättiin eteenpäin, kunnes aika loppui kesken. Poikkeuksen tästä muodostaa sisäministeriö, joka sisäministeri Päivi Räsäsen johdolla lähti tarmokkaasti toteuttamaan oman hallinnonalansa rakenteellisia uudistuksia heti hallituskauden alussa. Uudistusten toimivuutta on nyt voitu seurata jo yli vuoden ajan. Säästöjä on kertynyt enemmän kuin ministeriölle asetetut tavoitteet edellyttivät.

Tulevalla hallituskaudella Suomen talous on saatava nousuun ja vienti vetämään. Vain siten pystymme turvaamaan kansalaisille tärkeiden palveluiden rahoituksen. Suomi ei voi pitää yllä hyvinvointiaan lainarahan varassa. Keskeistä on uusien työpaikkojen syntyminen ja siinä ovat pienet innovatiiviset yritykset avainasemassa. Koulutuksella on turvattava osaamisen taso, josta tämä maa on ennenkin ollut tunnettu. Maailmaa täytyy lähteä rohkeasti valloittamaan uusilla suomalaisilla laatutuotteilla, jotka lyövät muun maailman ällikällä.

On tärkeää, että jokainen suomalainen sisäistää, miten vakavassa tilanteessa me olemme. Nyt ei ole tilaa keskinäiselle kateudelle ja eri eturyhmien väliselle nokittelulle. Palkkaratkaisujen on oltava äärimmäisen maltillisia ja johtoportaan on syytä näyttää siinä esimerkkiä.

Taloudellisesti tiukkoinakin aikoina on pidettävä huolta niistä, jotka eivät itse kykene pitämään huolta itsestään. Sosiaaliturvan täytyy mahdollistaa ihmisarvoinen elämä kaikille. Jokaisen suomalaisen kunnia-asiana tulisi kuitenkin olla, että yhteiskunnan turvaverkkoa ei käytetä väärin, ei vaikka siihen tarjoutuisi mahdollisuus.

Vanhuspalvelulaissa parannettavaa

Hallitus sai toki aikaiseksi myös muutamia hyviä lakeja. Niistä tärkeimpiin kuuluu vanhuspalvelulaki, joka oli Kristillisdemokraattien ykköstavoitteita tälle vaalikaudelle. Vanhuspalvelulaki korostaa vanhuksen oman tahdon kuulemista häntä itseään koskevissa asioissa. Tämän tavoitteen toteutumisessa meillä on vielä petraamisen paikka, myös täällä Hämeenlinnassa.

Vanhuspalvelulaki ohjaa kuntia panostamaan vanhusten kotona asumiseen ja kotiin vietäviin palveluihin. Laissa ei kuitenkaan ole määritelty, mitä kuuluu hyvään ja kuntouttavaan kotihoitoon. Se ei saisi olla vain pikaista pistäytymistä vanhuksen luona ja toimenpiteiden suorittamista. Vanhuspalvelulaki kaipaa selkeää kriteeristöä siihen vaiheeseen, kun kotona asuminen ei enää ole vanhuksen hyvinvoinnin kannalta tarkoituksenmukaista eikä turvallista.

Vaalien jälkeen työnsä aloittava eduskunta on valtavien haasteiden edessä. Väestön ikääntyminen, perheiden pahoinvointi, nuorten syrjäytyminen, rapautuva tie- ja rakennuskanta sekä uudet turvallisuuspoliittiset paineet asettavat vaatimuksia lisäpanostuksiin, joihin meillä ei oikeastaan olisi varaa. On pakko miettiä uusia säästökohteita ja uusia tulonlähteitä. Talouden pyörät on saatava pyörimään.

Lopuksi

Yhteiskunnan taloushuolien keskellä on kuitenkin syytä muistaa, että meidän suurin puutteemme ei ole rahan puute vaan rakkauden puute, ei eurojen puute vaan arvojen puute, ei palveluiden puute vaan läheisyyden puute. Arvokkaimmat asiat ovat ilmaisia ja niitä kannattaa käyttää tuhlaillen jo tänään.

(Julkaistu (suunnilleen näin 🙂 ) Hämeen Sanomien Vierailija-palstalla 26.3.2015)

 

 

16 kommenttia artikkeliin “Kevättä odotellessa”
  1. avatar Antti Sulonen sanoo:

    Oliko Hämeenlinnaan rakennettu hulppea poliiistalo rakenteellinen uudistus, siirtyikö jokin poliisin hallinnon ala käyttämään tuota rakenteellista uudistusta?

    Onko poliisien kiinnisaatavuus parantanut näissä rakenteellisissa uudistuksissa ja onko poliisien työn rasittavuus vähentynyt näissä rakenteellisissa uudistuksissa?

    Vielä ei oikein voi puhua rakenteellisten uudististen onnistumisesta, kun puhutaan vain syntyneistä säästöistä.

  2. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Tervehdys Teija!
    Lahden Hennalaan pääpoliisiasema,
    varuskunnan ruokalarakennus v. 1973
    rempataan tarkoitusta varten.
    Tontille pykätään myös pysäköinti-
    ja asiointitilat.?! Kallista lystiä.
    Uusi Miekkalinna olisi tullut halvemmaksi.
    ”Keskeisten ministerien tulisi sitoutua tehtäväänsä
    koko vaalikaudeksi.”
    Pitääkö sitoutua hallitukseen, jolla on vakava arvovaje,
    omantunnon kustannuksella, äänestäjiä pettäen?
    Esimerkkinä mm. lapsilisärokotus, eläkeindeksi-jäädytys.
    Turuilla ja toreilla kiertäessäni, on illalla aikas tyhjä
    takki kuunneltuani 600-700€/kk kitkuttelevien eläkeläisten
    tuskaa, lääkkeet, vai ruoka.
    He ovat ikäluokkaa jotka mieluummin
    näkevät nälkää, kuin menevät sossun luukulle.
    Riitta

  3. avatar Teija Arvidsson sanoo:

    Hei!

    Kiitos kommenteista Antille ja Riittalle. Päätös Miekkalinnan rakentamisesta tehtiin jo edellisellä hallituskaudella, kun ei ollut vielä esitetty mitään vaatimuksia poliisin määrärahojen leikkauksesta. Tällä hallituskaudella ei varmasti enää olisi tehty päätöstä noin hulppean poliisitalon rakentamisesta.

    Tämän hallituskauden alussa sovitut talouden tasapainotusvaatimukset olisivat tarkoittaneet noin 1000 poliiisimiehen irtisanomista, ellei mitään rakenteellisia uudistuksia olisi tehty, Hallintoa keventämällä ja poliisilaitosten määrää vähentämällä on saatu turvattua kentällä olevien poliisien määrä. Nyt on kuitenkin hallinnosta karsittu kaikki löysät pois. Jos poliisitoimelle vielä seuraavalla hallituskaudella esitetään lisää säästövaatimuksia, niin ei ole enää muuta keinoa kuin irtisanoa poliisimiehiä. Siihen meillä ei ole varaa.

    Ja sitten ministereiden sitoutumisesta. On toki hyväksyttävää, jos puolue jättää hallituksen ideologisista syistä, eli ei halua olla mukana omaa arvomaailmaansa vastaan olevissa päätöksissä. Hyväksyttävää ei sen sijaan ole yksittäisen ministerin eroaminen tehtävästään, kun hänelle tarjoutuu kiinnostavampi tehtävä jossain muualla. En myöskään pidä hyvänä sitä, että puolue vaihtaa puheenjohtajaansa kesken hallituskauden, jos se väistämättä tarkoittaa esim. pääministerin tai valtiovarainministerin vaihtumista.

    Olen Riittä samaa mieltä, että tässä yhteiskunnassa on aivan liian suuri juopa hyvin toimeen tulevien ja pienen takuueläkkeen varassa kitkuttelevien ihmisten välillä. Kaikkein köyhimpien perusturvaa ja eläkkeitä täytyy korottaa, sillä ei toimeentulotuki voi olla välttämätön osa kenenkään toimeentuloa pitemmän aikaa.

    t. Teija

  4. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Teija, palaan vielä Miekkalinnaan, joka oli rakennettu poliisikäyttöön,
    uutta tekniikkaa myöten.
    Siellä olisi ollut valmista tilaa riittävästi.
    Muistan hyvin, miten Räsänen RH:n haastattelussa sanoi,
    ettei siirto Lahteen tuo lisäkustannuksia.
    Tiedossa oli, että Lahden poliisitalo oli vielä huonommassa
    kunnossa, kuin Hämeenlinnan vanha, ahdas, poliisilaitos.
    Nyt rempataan Lahdessa tiloja, ehkäpä vielä tilapäiskäyttöön.
    Miekkalinnaan joudutaan tekemään kalliita remppoja,
    koska kokonainen kerros on vuokrattu ulkopuolisille,
    mm. kulunvalvontaan jne.
    En tiedä, kenen selkää on rapsutettu,
    mutta todella luovaa kirjanpitoa,
    jossa kulut tuntuvat muuttuvan saataviksi.
    Tämän hallituksen puheet ”säästötalkoista” alittavat
    jopa puhelinmyyjien lupaukset.
    Kansaa pelotellaan ja syyllistetään,
    ennen papit uhkailivat kadotuksen kauhuilla,
    nyt poliitikot rakennemuutoksilla ja eläkepommilla…
    Riitta

  5. avatar Teija Arvidsson sanoo:

    Olisi toki ollut suotavaa, että Hämeen pääpoliisilaitos olisi sijoitettu uuteen ja upeaan Miekkalinnaan. Olin itsekin yhteydessä ministeriin tästä asiasta. Poliisilaitoksen paikasta teetettiin kuitenkin ulkopuoliset analyysit, jotka puolsivat yksimielisesti Lahtea. Siellä on suurempi väestömäärä, asiakasmäärä ja rikosmäärä.
    Lahden tilojen remontointi maksaa, mutta se on kertaluonteinen investointi. Hämeenlinnan ulos vuokrattavista tiloista saadaan hyvä vuokratuotto, joka osaltaa kattaa käyttökuluja.

    Tämän hallituksen säästötavoitteet jäivät valitettavasti saavuttamatta ja se kerää lisää paineita uudelle hallitukselle. Suomi on jo pitkään syönyt enemmän kuin on tienannut. Ei se ole mitään pelottelua tai syyllistämistä, vaan tosiasioiden tunnustamista. Tulevan hallituskauden tärkein tavoite saada kurottua umpeen tätä tulojen ja menojen välistä kuilua pitäen samalla kuitenkin huolta niistä kaikkein heikoimmista.

  6. avatar Antti Sulonen sanoo:

    Eikös tässä Hämeen poliisilaitoksen sijoituksessa ole kysymys lähinnä hallintopuolen sijainnista. Siihen ei vaikuta väestömäärä, asiakasmäärä eikä rikosmäärä. Ainakin rikosmääriin voi vaikuttaa lähinnä toimivalla poliisilla, ei hallinnoivan poliisin sijainnilla. Nettiyhteys toimii jokapuolelta suurin piirtein samalla tasolla.
    Mahtaneeko seuraava sisäministeri siirtää Hämeen poliisin Riihimäelle ja sanoo sitten, että no Lahden rakennukset korjattiin edellisen hallituksen päätösten mukaan ja Miekkalinna sitä edellisen hallituksen päätösten mukaan. Hurlum hei.
    Ei Lahden tilojen korjausinvestointi ole mikään kertaluontoinen. Rakennusta on aika vaikea kertaluontoisesti investoida.
    Sinänsä minulle aivan sama missä Hämeen poliisilaitos sijaitsee, mutta kun tilat on vasta sitä varten rakennettu ei kannata peittoa toisesta päästä jatkaa.

    Mitä sitten eläkepommiin tulee, niin siitä vastuu kuuluu eläkevakuutuslaitoksille eikä valtiolle. Eläkevakuutuslaitoksilla on sen verran ylihinnoiteltuja johtajien paikkoja, että heille kuuluisi vastuu eläkerahojen riittämisestä.

  7. avatar Tapani Silvo sanoo:

    Anteeksi, jos tässä vähemmän asioista perillä oleva sekoilee keskusteluun? Kaiken kunnian Päivi Räsänen ansaitseen vastustuksestaan homo-avioliittojen kirkko-siunaukseen.
    Ihokarvoja ja tukkaa kuitenkin nostattivat, hänen lausuntonsa Liikkuvan Poliisin lakkauttamisen yhteydessä. Looginen ajattelu puuttui täydellisesti Räsäsen selvittelyistä. Poliisien vähentäminen, muka jopa lisäisi kansalaisten turvallisuutta!!!
    Muistaakseni hän ei ottanut lainkaan huomioon poliisi-taholta tulevaa asiantuntemusta.
    Jättäkää tämä kommentti omaan arvoonsa, jos muistikuvani ovat virheellisiä.
    Tapani

  8. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Täydentävää faktaa.
    Poliisihallinnon uudistusohjelman eli Poran
    tarkoitus oli vähentää päällystövirkoja.
    Päällystöviroissa olevat siirrettiin
    erilaisiin asiantuntija-tehtäviin,
    – kovemmalla palkalla.
    Liikkuvan poliisin lakkauttamisesta lasketut 6 miljoonan
    euron ”säästöt” syötiin jo yhdessä vuodessa.
    Riitta

  9. avatar Teija Arvidsson sanoo:

    Hei!

    Halusin ottaa tarkempaa selkoa Poliisin hallintorakenneuudistuksen tuloksista, ennen kuin vastaan edellisiin kommentteihin. Tarkkaa tietoa löytyy Pora III:n raportista, johon voitte tutustua täällä: http://www.intermin.fi/download/57375_pora_III_selvitys_eduskunnalle_19122014.pdf?c0ae968eabe9d188

    Tässä otteita raportista:
    ”Säästötavoitteet ovat kohdentuneet linjauksen mukaisesti rakenteiden ja toimintojen uudistamiseen koskien hallinto- ja tukitoimia, hallinnollista johtotyötä, toimitiloja, ICT-toimintoja ja kuljetusvälineitä. Säästötavoitteiden toteuma kokonaisuutena näyttäytyy positiivisena. Kokonaissäästötavoite ilman toimitiloja, ulkopuolista rahoitusta ja maksullista toimintaa vuosina 2011–2014 on 11,591 milj.€ ja säästöt vuoteen 2014 mennessä ovat yhteensä 13,517 milj.€.

    Usealla sektorilla vuodelle 2014 asetetut säästötavoitteet on ylitetty, kuten esimerkiksi henkilötyövuosisäästöjen, poliisin tekniikkakeskusta koskevien säästöjen ja poliisilaitosten määrän vähentämiseen liittyvien säästötavoitteiden osalta.

    Poliisihallituksen organisaatiorakenne on uudistettu Pora III hankkeessa tehtyjen linjausten mukaisesti. Poliisihallituksen yksiköiden määrä on vähennetty 8:sta 3:een. Nykyiset yksiköt ovat: resurssiyksikkö, poliisitoimintayksikkö ja esikunta. Poliisihallituksen henkilöstömäärä on vähentynyt yli tavoitteen (tavoite v. 2014 7 henkilötyövuotta, yhteensä koko kaudella 29 htv, toteumavähennys vuosina 2011-2014 yhteensä 24 htv). Poliisihallituksen rakenteiden keventämisellä on saatu vuoteen 2011 verrattuna 2,043 M€ säästöt.
    Organisaatiouudistuksen myötä Poliisihallituksen alaisuudessa toimivien yksiköiden määrä väheni 29:stä 14:ään. Muutoksen myötä edellytykset poliisihallinnon keskitetylle johtamiselle paranivat.”

    Mitä tulee päällystön virkojen määrään, hallintovaliokunta toteaa: ”Päällystön kokonaismäärä on pysynyt vielä tavoiteltua suurempana. Tämä on kuitenkin siirtymävaiheesta johtuvaa, koska hyvän henkilöstöpolitiikan periaatteita noudattaen ketään ei ole irtisanottu. Eläköitymisen myötä tältä osin tavoitteet saavutetaan saadun tiedon mukaan vuoden 2016 loppuun mennessä.”

    Poliisin toiminnalliseen tuloksellisuuteen sekä resurssitilanteeseen ovat vaikuttaneet myös useat Pora III -hankkeen ulkopuoliset seikat, esimerkiksi poliisin toimintamenomomentin muutokset kevään 2012 kehys-päätöksen jälkeen. Ministeri Räsänen on kerta toisensa jälkeen onnistunut puolustamaan poliisin rahoitusta neuvotteluissa, mikä on mahdollistanut sen, että poliisimiesten määrä pystystään tänä vuona pitämään noin 7500 tasolla.

    Pora III -hanke jatkuu vielä 2016 loppuun asti, ja lopulliset luvut säästöistä ja muista vaikutuksista saadaan vasta sitten.

    Tässä on mielestäni nyt riittävästi käsitelty poliisihallinnon uudistusta. Jos joku muu teema blogissani kiinnostaa, niin olen mielelläni valmis jatkamaan keskustelua.

    Hyvää pääsiäisviikkoa!
    t. Teija

  10. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Terve Teija!
    Odotellessasi virallisia selvityksiä, tahtoisin kysyä sinulta,
    oletko äitinä, niinkuin minä, huolestunut
    jälkikasvusi turvallisuudesta teillämme,
    kun asiantunteva yksikkö liikkuva poliisi lakkautettiin?
    Eivät peltipoliisit haista rattijuoppoja, eivätkä kykene ratsaamaan
    huumeiden käyttäjiä, saati käräyttämään muita vaarallisia rikollisia ratissa.
    Liikkuva poliisi on koulutettu myös valvomaan
    vaarallisten aineiden kuljetuksia ruuhkaisilla teillämme jne.
    Kaikesta huolistani huolimatta,
    toivotan Sinulle Teija ja läheisillesi valoisaa pääsiäistä!
    Riitta

  11. avatar Teija Arvidsson sanoo:

    Hei Riitta!

    En meinannut enää jatkaa tätä poliisijuttua, mutta olkoon menneeksi vielä tämä kommentti…

    Olen toki huolestunut liikenneturvallisuudesta myös ekaluokkalaisten opettajana. Poliiseja saisi Suomnessa näkyä enemmän niin teillä kuin kaupunkien katukuvassa. Peltipoliisi ei korvaa teillä liikkuvaa poliisiautoa, eikä niin ole tapahtunutkaan.

    Vaikka Liikkuva poliisi erillisenä organisaationa lakkautettiin, niin liikennepoliisien määrä ei kuitenkaan vähentynyt, vaan he siirtyivät paikallispoliisin palvelukseen. Tässä eräs lehtijuttu asiasta:
    http://www.aamulehti.fi/Autot/1194873904848/artikkeli/nain+liikkuvan+poliisin+lakkautus+on+nakynyt+liikenteessa.html

    Hyvää pääsiäistä myös Sinulle ja läheisillesi – ja turvallisia matkoja keväisillä teillä 🙂
    t. Teija

  12. avatar Antti Sulonen sanoo:

    Ei puhuta nyt sitten poliisihallinnosta, kun blogisti niin toivoo, vaikkemme saaneetkaan vastausta yhden poliisilaitoksen kahden vierekkäisen rakennuksen mielekkyydestä.

    Vanhuspalvelulaki, vain ihmetyttää ja sen korulauseiden viljely. Puhutaan kotona asumisesta, puheessa ei kuitenkaan huomioida mikä on koti. Käsittääkseni koti ei ole seinät, katto ja mahdollisesti maakellari. Joku tietenkin saattaa noihinkin kohteisiin rakkauttaan tuhlata, kuten Teija tuhlaamisesta kirjoittaa.
    Käsittääkseni koti on siellä mihinkä ihminen sen itselleen asettaa. Vanhainkoti voi olla hyvä koti ja sen myös tulisi olla hyvä koti. Typerien ihmisten laatima laki vain edellyttää, että tuo asumismuoto on turmiollinen. On parempi asua yksin kotona, kuin lämmön, ruoan ja puhtauden ja seuraa tarjoamassa vanhainkodissa.
    On tuhlailua yhden ihmisen asua yksin kotona 2-3 ihmisen asunnossa, kun todellisuudessa hän tulisi paremmin toimeen yhteisössä. Yksin kotona asuvalle tulee asuminen kalliimmaksi kuin yhteisössä asuminen.

    Suvussamme on ollut onni, että yhtä paikkaa ei ole ryhdytty pitämään kotina. Meillä olisi tullut riita ja tappelu tuosta paikasta, jos suvussamme ei napanuoria olisi leikattu ajoissa.

    Mitä sitten tuhlailuu tulee, rakkaudessakaan en näe tuhlailuun aihetta. Aidossa rakkaudessa ei riitä tuhaliluun varaa, jos rakkautta on tuhlailtavaksi se menettää merkityksensä. Sama koskee arvoja. Läheisyydestä en osaa sanoa, tarkoittaneeko Teija tuossa aimemmin kotona asumisessa, että kaikki perheet ja suvut tuhlailisivat läheisyyttä asumalla kaikki kotona.

  13. avatar Tapani Silvo sanoo:

    Pitäisi olla hyvin varovainen sanoissaan, jos ylistää Päivi Räsäsen toimintaa ”lentävien” lakkauttamisen yhteydessä. Pätevyyden sijasta voisi käyttää nimitystä jääräpäisyys. Mitkään argumentit, liikkuvan poliisin toiminnan jatkamisen puolesta, eivät tepsineet, juuri tuosta jääräpäisyydestä johtuen.
    Koska itse henkilökohtaisesti, otin esille muististani ”Show Räsäsen” toiminnan liikkuvan poliisin lakkauttamiseksi, lopetan myös omakohtaisen mietiskelyni asiasta.
    Täytyypä kysellä iittalalaisilta, onko kylällä näkynyt poliisia…
    http://yle.fi/uutiset/poliisijarjeston_laskuoppi_haastaa_hallituksen_kaavan_lentavien_lakkautuksesta_mojova_lisalasku/6499104
    Tähän kommenttiin ei tarvitse mitenkään reagoida. Kyllä ihmiset ymmärtävät…

    Tapsa

  14. avatar Jaakko sanoo:

    Tämän päiväinen lehti kertoo kuinka ELY keskus ja museovirasto toteaa että kaurialan koulun huolto on lyöty laimin ja tästä johtuen me kuntalaiset kärsimme nyt kymmenien miljoonien purku- ja uudelleen rakentamisesta. Kumpa valta vaihtuisi Hämeenlinnassa että pääsisimme eroon näistä rokkilavojen rakentajista.

  15. avatar Tapani Silvo sanoo:

    Tervehdys, Teija!
    Kristillis-demokraattien perhe-politiikka, jonka haluatte erityisesti ottaa esille tulevissa vaaleissa, sisältää hyviä elementtejä, jotka muilta puolueilta tahtovat jäädä enemmän taka-alalle.
    Illan uutisissa, täällä Ruotsissa, saimme me kaikki täällä asuvat suomalaiset äänestäjät, pienen ja pikaisen välähdyksen tavoitteistanne. Kamppailette suurelta osin oikeiden ajatusten puolesta.
    http://www.svtplay.se/video/2794782/uutiset/uutiset-uutiset-75
    Toivottavasti saatte sopivan henkilön edustamaan Kristillis-demokraatteja tulevassa eduskunnassa!
    Tapani

  16. avatar kuningasjätkä sanoo:

    Hieno pytinki on tuo Miekkalinna, mutta pikkusen pistää silmään ja ihmetyttää, että minkähän ihmeen takia kaikissa julkisissa rakennelmissa arkkitehdit kilpaa suunnittelevat aina ne saman näköisiksi kuin Rooman Coloseum?

Jätä kommentti

css.php