12 kysymystä ja vastausta Toriparkista

Lähetin ennen Wetterin tilaisuutta Hämeenlinnan Pysäköinti Oy:n toimitusjohtaja Jarmo Kulmalalle 12 kysymystä koskien Toriparkkia. Tässä kysymykset ja Kulmalan vastaukset:  

 

1. Onko ensimmäisen vaiheen selvitys (maaperän laatu ja rakennettavuus) jo valmis?

– ON

 

2. Mitä selvitys toi esiin maaperän rakennettavuudesta?

– TORIN YMPÄRISTÖÖN TEHTIIN 23 KAIRAUSTA JA PINTAVAAITUS KEVÄÄLLÄ 2012.
– MAAPERÄ ON KOVAA MOREENIA, KALLIOTA EI TULLUT VASTAAN.
– NOIN 2-3 METRIÄ ALIMMAN SUUNNITELLUN LATTIATASON YLÄPUOLELLA ON POHJAVEDEN PINTA.
– RAKENNUS VAATII NS. PORAPAALUSEINÄMÄN YMPÄRILLEEN TUKEMAAN VIEREISIÄ ARVOKKAITA RAKENNUKSIA JA SAMALLA PITÄMÄÄN POHJAVEDENPAINEEN POIS KAIVANNOSTA JA MAHDOLLISESTA AUTOHALLISTA. POHJAVEDENPINTAA EI KUITENKAAN ALENNETA.
– OLI HYVÄ, ETTÄ TUTKIMUS TEHTIIN, KOSKA POHJAVESI AIHEUTTI LISÄKUSTANNUKSIA VUODEN VANHAAN KUSTANNUSARVIOON.

 

3. Paljonko ensimmäisen vaiheen selvityskustannukset ovat olleet tähän mennessä?

– N. 73 000 €

 

4. Ovatko keskustan kiinteistöyhtiöt osallistuneet niihin?

– EIVÄT OLE VIELÄ, MUTTA OVAT LUPAUTUNEET OSALLISTUMAAN KUSTANNUKSIIN. ITSE ASIASSA ON SOVITTU, ETTÄ TORIPARKKIASIAA EI TUODA EDES PÄÄTÖKSENTEKOON, JOS EI KH:N PÄÄTÖKSEN 20.2.2012 MUKAISTA SOPIMUSTA KUSTANNUSJAOSTA OLE TEHTY.

 

4. Missä vaiheessa tytäryhtiön (Hämeenlinnan Toriparkki Oy:n) perustaminen on?

– EI OLE PERUSTETTU YHTIÖITÄ. KONSERNIOHJAUS KIELTÄÄ YHTIÖIDEN PERUSTMISET ILMAN ASIANMUKAISIA LUPIA. VALTUUTETUT OLISIVAT PERUSTAMISESTA TOKI TIETOISIA.

 

5. Kuinka monta kiinteistöyhtiötä/yritystä on vakavasti ilmaissut kiinnostuksensa tulla osakkaaksi perustettavaan yhtiöön ja sijoittaa rahaa torinaluspysäköintilaitokseen?

– MINULLE ON ILMOITTAUTUNUT NELJÄ SUUREMPAA YHTIÖTÄ. SUURIN NIISTÄ ON ILMOITTANUT AUTOPAIKKATARPEESTAAN 75-85 AUTOPAIKKAA. MUIDEN ILMOITTAMA AUTOPAIKKAMÄÄRÄ ON VIELÄ TARKENNUSVAIHEESSA.
– LISÄKSI ON ILMOITTAUTUNUT YKSITTÄISIÄ KIINTEISTÖYHTIÖITÄ MUUTAMILLA AUTOPAIKKAVARAUKSILLA.

 

6. Voitko mainita yhtiöiden/yritysten nimiä?

– VALITETTAVASTI EN OLE SAANUT SIIHEN YHTIÖLTÄ LUPAA. VOITTE ARVAILLA NIIDEN OLEVAN PÄÄOSIN RESKAN SUUNNASSA.

 

7. Mikä on investoinnin tämänhetkinen realistinen kustannusarvio?

– 28.5 M€. AUTOPAIKKOJA TÄMÄN HETKJSESSÄ SUUNNITELMASSA ON 663 (43 000 €/paikka)
– KUSTANNUSARVIO EI SISÄLLÄ SAMAAN AIKAAN RAKENNETTAVIA UUSIA KATUJEN PROFIILIMUUTOKSIA. (MYÖS HYVÄKSYNTÄVAIHEESSA OLEVAN KEVYTTÄ LIIKENNETTÄ KESKUSTAAN LISÄÄVÄN LIIKENNESUUNNITELMAN MUKAISESTI).

 

8. Miten rahoituksen on suunniteltu jakautuvan  (yksityiset yritykset/ Hml:n Pysäköinti Oy)?

KAKSI VAIHTOEHTOA:

A. KAIKKI OMISTUS TORIPARKKI OY:LLÄ.
– KIINTEISTÖNOMISTAJAT OSTAVAT PYSÄKÖINTIVELVOITTEENSA MAANKÄYTTÖ- JA RAKENNUSLAIN MAHDOLLISTAVALLA NS. VAPAAKSIOSTO MENETELMÄLLÄ.
– AUTOPAIKAN HINTA SAMA KUIN RAKENNUSKUSTANUS/ AUTOPAIKKA JA SEN JÄLKEEN OSTAVA YHTIÖ MAKSAA NS. HOITOVUOKRAA VASTAAVAN KUUKAUSIVUOKRAN  AUTOPAIKASTA.
– ETUNA TÄLLÄ RATKAISULLA  ON HELPOMPI HALLINNOITAVUUS JA YHTIÖ OLISI MAANOMISTAJAN (KAUPUNGIN ) OMISTUKSESSA.

B. KIINTEISTÖNOMISTAJAT JA PYSÄKÖINTI OY PERUSTAVAT OSAKEYHTIÖN, JOHON TULEE AUTOPAIKKOJEN MÄÄRÄN MUKAISESTI OSAKEOMISTUSTA.
– SEURAUKSENA TÄSTÄ MALLISTA ON ALV-KÄSITTELYYN HAASTETTA JA MUUKIN HALLINTO HANKALAA, KOSKA VARAMAANKIN KAIKKI OMISTAJAT HALUAVAT HALLITUSPAIKKOJA.
– TÄSSÄKIN VAIHTOEHDOSSA ON TARKOITUS PITÄÄ YHTIÖN ÄÄNIVALTA KAUPUNGILLA.

 

9. Mikä on arvio itse pysäköintitoiminnan tuotoista ja kustannuksista?

– TÄMÄ ON LASKETTU NIIN PÄIN, ETTÄ PALJONKO TALOA PITÄÄ KÄYTTÄÄ, ETTÄ SE SAADAAN PYSÄKÖINTITUOTOILLA MAKSETTUA. ELI, ETTÄ TALOA EI MAKSATETTAISI VERONMAKSAJILLA VAAN PYSÄKÖINTITARPEEN AIHEUTTAJAT MAKSAVAT LAITOKSEN RAKENTAMISEN JA YLLÄPIDON.

KUUKAUSIPYSÄKÖINTI ON LASKETTU HINNALLA 130 €/KK JA LYHYTAIKAINEN PYSÄKÖINTI HINNALLA 2 €/H.

 

10. Paljonko pitäisi käyttöasteen olla, että laina tulisi poismaksetuksi 20 vuodessa ja toiminta kannattavaksi?

– TARKISTIN LASKELMISTANI, ETTÄ KÄYTTÖASTEELLA 60 % TALON KÄYTTÄJÄT MAKSAVAT INVESTOINNIN TUOSSA AJASSA TAKAISIN.

– KÄYTTÄJÄMÄÄRÄT OVAT REALISTIA VERRATTUNA ESIM. TÄMÄNHETKISEEN TORINYMPÄRISTÖN MAKSUAUTOMAATTIEN KÄYTTÖÖN.

 

11. Entä sisä- ja uloskäynnit autoille ja ihmisille?  Pääsisikö maanalaista käytävää pitkin Sibeliuksenkadun alta Reskalle?

– SUUNNITELMASSA ON KAKSI SISÄÄN- JA ULOSKÄYNTIÄ AJONEUVOILLE. LINNANKADUN PUOLEISEN SISÄÄNKÄYNNIN VAIHTOEHTONA ON EDELLEENKIN VPK:N TALON JA KESKUSTALON VÄLINEN SISÄÄNAJO. SILLOIN SÄÄSTYISI LINNANKADUN VÄESTÖNSUOJA JA KESKUSTAALON JA KAUPUNGINTALON VÄLISEN ALUEEN HAJOITTAMINEN.

– SUUNNITELMISSA ON ASIAKKAIDEN KULKUYHTEYDET RESKALLE (ENTISEN KOP:N KIINTEISTÖN KAUTTA)  JA MAHDOLLISUUDET MUIHINKIN TORIN YMPÄRISTÖN RAKENNUKSIIN MM. KESKUSTALOON. MYÖS RESKAN HUOLTOLIIKENNETTÄ ON SUUNNITELTU MAAN ALAISENA YHTEYTENÄ.

– KOROSTAN, ETTÄ SUUNNITELMA PITI TEHDÄ NS. ALUSTAVINA, JOTTA SAADAAN TEHTYÄ  JOLLAIN TAVALLA LUOTETTAVA KUSTANNUSARVIO. JOS HANKE LÄHTISI LIIKKEELLE, NIIN VARSINAINEN SUUNNITELMA VOI OLEELLISESTI POIKETA TÄSTÄ VERSIOSTA.

 

12. Viela pari kysymystä, jos rohkenet vastata. Mikä on Keinuparkin ja Kaivoparkin nykyinen käyttöaste? Miten se on kehittynyt?

– TÄSSÄ PIKAISESTI TILASTOJA KESKUSTELUUNNE:

 Kaivoparkki, 716 autopaikkaa, valmistui 1.4.2012 

lyhytaikaista pysäköintiä:

  • huhtikuu 950 kertaa
  • toukokuu 2147 kertaa
  • kesäkuu 1748 kertaa (kesäloma vähentää selvästi pysäköintiä)
  • heinäkuu 1244 kertaa
  • elokuu 2924 kertaa

pitkäaikaispysäköintiä:

  • huhtikuu 75 kpl
  • toukokuu 87 kpl
  • kesäkuu 86 kpl
  • heinäkuu 90 kpl
  • elokuu 116 kpl
  • syyskuun ennakkotieto yli 150 kpl (21 % käytössä olevista paikoista, autopaikkamäärästä poistettu invapaikat)
  • varauksia 50 kpl (ns. velvoitepaikkoja naapuriin rakennettavasta kerrostalosta, myydään ns. pysäköintivelvollisuuden vapaaksiostomenetelmällä)
  • neuvottelu moottoritiekatteen päälle tulevan ostoskeskuksen n. 200 työntekijöiden kanssa (heille ei ole autopaikkoja varattuna katehankkeessa)
  • arviolta 100-150 autopaikkaa tulee siirtymään Kaivoparkkiin keskusta pysäköintipaikkavajeen lauettua käsiin.

Keinuparkki, 268 autopaikkaa, valmistui loppuvuodesta 2010 

  • kuukausipysäköintiä 78 kpl (elokuu 2012) (30 % käytössä olevista paikoista, autopaikkamäärästä poistettu invapaikat)

käyntikertoja:

  • tammikuu-heinäkuu 2011 10 892 kpl
  • tammikuu-heinäkuu 2012 12 436kpl (lisääntynyt edellisestä vuodesta 14%)

Potentiaalia ja neuvottelut käynnissä:

  • Verkatehtaan alue työpaikkapysäköinti n. 130 työntekijää, pysäköivät tällä hetkellä kaupungin ylläpitämällä ”ilmaisella= verorahoin ylläpidettävällä Säästökarien tontin” väliaikaisella alueella. Verkatehtaan alueen 50 autopaikan pysäköintivelvoitesopimusta ei olla saatu aikaiseksi.
  • tulevassa Keinusaaren II:n kaavassa merkittäneen velvoitepysäköintiä Keinuparkkiin

Yleistä:

Vielä emme ole joutuneet kääntymään kaupungin puoleen rahoituksen osalta. Kovin pitkään P-taloja ei kuitenkaan ylläpidetä näillä käyttöasteilla. Lisäystä käyttöasteisiin on näköpiirissä.

 

terv.  Jarmo Kulmala

toimitusjohtaja
Hämeenlinnan Pysäköinti Oy
Raatihuoneenkatu 6
13100 HÄMEENLINNA
Puh. 03 621 4696
+358 40 046 9603
e-mail: jarmo.kulmala@hameenlinnanpysakointi.fi
www.hameenlinnanpysakointi.fi

 

 

 

 

9 kommenttia artikkeliin “12 kysymystä ja vastausta Toriparkista”
  1. avatar Aarno Järvinen sanoo:

    Huomenta Teija
    Olet tehnyt oikein hyvän työn ja myös ja myös Jarmo Kulmala antanut asialliset vastaukset.
    Menestystä sinulle.
    Aarno Järvinen

  2. avatar Mirja Piiroinen sanoo:

    Näinhän asia on, Kulmalan selvityksen mukaisesti.
    Pohjavesi on neljässä metrissä, joten kustannuksia ja vaaroja vanhoille rakennuksille syntyy, jos hanke toteutetaan. Eiköhän kuitenkin ihmiset ole tärkeämpiä kuin autot, vaikkakin autoilijoiden kävelymatkoja halutaankin lyhentää. 😀 Investoinneista syntyy aina vuotuisia ylläpitokustannksia kaupungille.

  3. avatar iisakki sanoo:

    Terve Teija!

    Yhdyn Aarnon kehuihin. Erinomaista työtä. Kunpa oppositio aina toimisi näin. Itse asiassa hävettää vähän edustamani ammattikunnan puolesta, että sinä joudut heidän puolestaan kysymään oikeat kysymykset kansalaisia laajasti keskusteluttavasta ajankohtaisesta teemasta ja julkaisemaan vastaukset. Joku toimittaja saisi kopioida kysymyksesi ja esittää ne lehdessä Kulmalalle.

    Kysymyksesi ja Kulmalan vastaukset tuovat ihan uutta asiapohjaa mielipiteen vaihdolle, jos ne vain luetaan ja sisäistetään. Sen mitä ehdin kuulla keskustelusta Wetterin auditoriossa, valitettavasti suurin osa oli tunteeseen ja pohjattomaan tietämättömyyteen perustuvaa aivotonta ölinää. Salovaara nyt tietysti on oma lukunsa, ja sen neuvon annan sinulle puheenjohtajana, että puheenvuorojen määrää ja kestoa voi rajoittaa, jos ne eivät vie keskustelua mihinkään 🙂

  4. avatar Teppo Turja sanoo:

    Jotta kumpikaan alustajista tai kukaan meistä kolmesta kommenttipuheenvuoron pitäneistä ei saisi aihetta loukkaantua Iisakin luonnehdinnasta, on syytä todeta, että hän astui saliin vasta niiden jälkeen eli kun yleisökeskustelu alkoi. Valitettavasti minun on yhdyttävä Iisakin arvioon sen osion keskimääräisestä älyllisyydestä. Olipa kysymysten joukossa hyviäkin.

  5. avatar Teija Arvidsson sanoo:

    Kiitos palautteesta. Lähetin kysymyspatteriston Kulmalalle kolmessa erässä ja tunnustusta täytyy antaa hänellekin nopeista ja täsmällisistä vastauksista. Joku HäSan toimittaja voisi tosiaan tehdä samantapaisen haastattelun Kulmalalle. Päättäjillä pitää tietysti olla oikeaa tietoa, mutta ei olisi pahitteeksi, vaikka sitä jaettaisiin kaupunkilaisillekin.

    Iisakki, KD ei ole mikään oppositiopuolue, vaikka Pro Hämeenlinnassa mukana olemmekin. Haluamme tehdä viisaita, hyvin perusteltuja päätöksiä ja jalat maassa olevaa politiikkaa. Yhteisiä tavoitteita löytyy varmasti kaikkien puolueiden kanssa.

  6. avatar Teija Arvidsson sanoo:

    Tässä vielä tuore Museoviraston kannanotto, joka ei missään tapauksessa tue Toriparkin rakentamista: http://yle.fi/uutiset/museovirasto_hermostui_hameenlinnan_toriparkista/6392978

    Kun lukee ylläolevat vastaukset 12 kysymykseen ja oheisen Museoviraston kannanoton, luulisi jokaisen ymmärtävän, että torinalus kannattaa jättää rauhaan.

  7. avatar jonataninabc sanoo:

    Terve Teija eli päätin tehdä vastapalveluksen ja tulla kommetoimaan sinun tekstiisi:) Eli toriparkista siis puhuit ja vastauksi ja kysymyksi tuli. Toisin päin meinasin ! Eli Mielestäni on aivan hullu rakentaa torin alle PARKKIPAIKKAA! Tosin tämä aihe on tulossa blogiini tekstinä uusiksi ja olen ahoillani, mutta lainaan noita sinun tilastojasi parkkien käytössä keinusaaressa ja kaivoparkista 🙂 Eli siis minusta tuntuu, että koko Hämeenlinna on menossa kohti pohjatonta kuilua alaspäin. Käyttäkää päätänne! Tuo tuli minulle mieleen! Tässä taas ajattelen, että emme keskity olebnnaisiin asioihin mm. MISSÄ ON NUORILLE THETYJÄ NUORISOTALOJA KESKI KAUPUNGILLE? NIITÄ EI TARVITSE PISTÄÄ JOKO NUMMELLE TAI VERKATEHTAALLE ASTI. Koska esimerkiksi minä en talvisin halua 23 asteen pakkasessa mennä melkein pisteestä A pisteeseen keinusaari (matkaa noin 4 kilometriä) . Miksi rahoja ei voida käyttää hyvin ):? Miksi mm. nuorille ei voi tehdä nuorisokahvilaa, tehdä uusia kauppoja, käyttää rahaa enemmän vaikka nuorien kamalaan mauttomaan kouluruokaan (tämäkin tulee aiheekseni blogiini) Miksi hyödynnämme rahamme johonkin HELVETIN betonikasaan maan alla?!?! Eikä parkkipaikkoja ole muka tarpeeksi! Minä kuljen melkein joka päöivä kaivoparkin ohi ja paikkaa on kamalan paljon. Parkkeeroimme sinne itsekkin usein ja paikkahan on tyhjä, kun mikäkin tyhjyyden tuotanto. Ja me haluamme parkkipaikkoja lisää….. Nuoren näkökulmasta: lyhyeesti: T-U-R-H-A-A-A-A-A-A… Ottaa päähän miksemme keskity olennaisiin asioihin vaan hankimme jotain turhaa! Sitten kun sekin suoraan sanoen paska on kasattu sinne maanalle niin olen täysin varma, että tuo kaivoparkki tyhjenee ja sekin oli turha teko TAI toriparkki täyttyy 14% joka päivä tai ihan viikossa(: Itse omassa perheessäni ollaan sitä mieltä, että turhaa työtä, rahaa ja energiaa sekä aikaa heitämme hukkaan ihan kun meillä olisi jo sitä muutenkin….

    Kiitos Teija tästä tekstistä ja olen pahoillani melko tulisesta tekstistä! Asia on vain niin harmittavan uuvuttava proekti, että minulla ei olisi mitään voimia nähdä kuinka sekin olisi taas hukka heitetty juttu… Miksemme alunperin rakenettu toriparkkia ja tehneet kaivoparkin tilalle jotain muuta?!?!? Hei oikeeasti, me emme ole SUome pääkaupunki, kohta parkkipaikkojakin on enemmän kun itse perheitä ja talouksia!

  8. avatar Teija Arvidsson sanoo:

    Hei Jonatan!

    Älä turhaan menetä yöuniasi Toriparkin takia. Näyttää siltä, että valtaosalla päättäjiä realiteetit ovat tulleet selväksi ja toriparkkisuunnitelmat arkistoidaan mappiin Ö.

    t. Teija

  9. avatar Satu Heinonen sanoo:

    Hei,

    Kiitos Teijalle asianmukaisista kysymyksistä ja Jarmolle asianmukaisista vastauksista! Oli hieno lukea kerrankin asianmukaista tekstiä asiaan liittyen. Mappi Ö onkin toriparkille asianmukainen paikka, toivottavasti kerralla hautaavat sen sinne sitten kunnolla, eikä sitä kaiveta sieltä esille vuosi toisensa jälkeen, kunnes se toteutuu. Mielestäni tähän päätelmään riittää jo yksi ainoa kohta tuosta viestittelynne lopusta. Missä Kulmala toteaa, että: ”Kovin pitkään P-taloja ei kuitenkaan ylläpidetä näillä käyttöasteilla.” Miksi siis edes suunnitella uutta, kun kerran vanhaakaan ei kyetä ylläpitämään ja sen käyttöaste on turhan pieni.

    Hämeenlinnan toria ei tule tuhota millään turhilla hankkeilla! Ja jos on turhaa rahaa, niin sen voi käyttää tehokkaamminkin, vaikka lapsiin, nuoriin, vanhuksiin ja hankkimalla vaikka näiden mädäntyvien koulurakennusten tilalle uusia! (Vaikka kohtahan sen uuden Ojoisten lastentalonkin saa jo laittaa homeen vuoksi kiinni uudelleen, enkä yhtään ihmettele sillä rakentamisella!) Kyllä niitä kohteita riittää, mihin sitä kipeemminkin tarvittaisiin. Joten mitä jos laitettaisiin ensin yleiset puitteet ja kaupunkilaisten hyvinvoinnin asiat kuntoon ja sitten siirryttäisiin tuhlaan rahaa turhuuksiin?

Jätä kommentti

css.php