Kiskot vievät etelään…

juna syksyllä.jpg Olen raideliikenteen suurkuluttaja. Istun joka päivä junassa 160 km ja vuosittain yli 30 000 kilometriä. Vietän kiskoilla kaksi tuntia päivässä – ja nautin omasta rauhallisesta ajasta. On ihanaa, kun junaan noustua aamukiire katkeaa. Laitan silmät kiinni, annan kiskojen viedä ja ajatusten virrata. Jos joutuisin ajamaan työmatkani autolla, niin 80 kilometrin työssäkäyntialue ei onnistuisi ainakaan minulta. Olisin varmaan aamuväsyneenä ajanut kolarin jo monta kertaa.

”Kiskot vievät etelään…”, lauloi Jukka Kuoppamäki 1960-luvulla. Kuitenkin jo sata vuotta aikaisemmin, 1860-luvulla, avattiin Suomen ensimmäinen rautatieyhteys Hämeenlinnasta Helsinkiin. Siitä asti ovat kiskot vieneet matkustajia niin etelään kuin pohjoiseen. Vuonna 1909 ulottui rautatieyhteys Helsingistä aina Rovaniemelle saakka.

Juna on yksi mukavimmista, turvallisimmista ja ekologisimmista matkustusmuodoista. Siksi onkin hämmästyttävää, että viimeisten 30 vuoden aikana junan markkinaosuus matkustajien kuljetuksessa on laskenut. Rautateillä tehdään vain noin 5 % kaikista kotimaan matkoista. Missä mahtaa olla syy? Varmasti korkeissa lippujen hinnoissa, mutta myös raideverkoston kattavuudessa. Uusia junayhteyksiä ei juurikaan enää rakenneta, sillä matkustajakapasiteetti on useimmilla radoilla melko vähäinen. Ja mitä vähemmän matkustajia, sitä vähemmän intressiä parantaa yhteyksiä.

Poikkeuksen tekee Pohjanmaan rata Seinäjoelta Ouluun, jonne kaivattaisiin lisää vuoroja. Junia ei kuitenkaan voida ajaa tarpeeksi tiheästi radan yksiraiteisuuden ja kohtauspaikkojen puutteen takia. Tuntuu uskomattomalta, että 90 % Suomen rautatieverkostosta on edelleen yksiraiteisia! Myös Kerava-Tampere-väli on aivan liian kuormitettu ja tarvitsisi kipeästi toisen raideparin. Siinä riittäisi valtiolla järkevää elvyttävää rakennustyötä vuosiksi eteenpäin. Nykyään junaliikenne on hyvin haavoittuvainen jonkun yksittäisen junan myöhästelyn takia.  Samoin tasoristeyksiä tulisi muuttaa eritasoristeyksiksi suunniteltua nopeammalla aikataululla. Jokainen tasoristeysonnettomuus on liikaa.

Meillä hämeenlinnalaisilla on etuoikeus asua pääradan varrella ja nauttia tiheistä junavuoroista etelään ja pohjoiseen. Pendolinojen kuuluisi toki pysähtyä Etelä-Suomen läänin pääkaupungissa, mutta ilman niitäkin pärjätään. Kehittämisen varaa olisi sen sijaan bussien yhdysliikenteessä laajan kaupungin eri osista rautatieasemalle. Käytetään junaa, säästetään luontoa ja jätetään oma auto entistä useammin kotiin!

5 kommenttia artikkeliin “Kiskot vievät etelään…”
  1. avatar Ismo Soukola sanoo:

    Hei Teija!

    Työmatkani ja rataverkon puolesta minäkin voisin käyttää junaa, mutta kun en voi!

    Kas, kun veeärrä kuvittelee, että kaikki pääkaupunkiseudulla työskentelevät aloittavat työpäivänsä klo 8 tai myöhemmin. Jos pitäisi päästä aamuseitsemäksi Espoon Keraan, eipä se enää junalla onnistukaan.

    Toisaalta, koskaan ei voi olla varma, päättyykö työvuoro ajallaan. Junaa käyttäen kotimatkaan saattaisi kulua tuntitolkulla vapaa-aikaa, kun sopivat yhteydet puuttuvat.

    Kun Valtion Rautatiet muuttui liikelaitokseksi, alkoi lippujen hinnoittelussa näkyä tuloksenteon ahneus. Ruuhkaliikenteen lippuhintoja korotettiin – tosin sillä varjolla, että junavuoroja muutettiin henkilöjunista pika- ja intercity-juniksi – mutta korotettiin silti, ja ajettiin osa käyttäjistä auton rattiin.

    Minulle olisi yks hailee, kulutanko työmatkani henkilöjunan keinonahkapenkillä vai pendolinon nojatuolissa, jos pääsisin sujuvasti työvuorooni ja – ennen kaikkea – sieltä pois.

    Mutta toistaiseksi joudun olemaan vähemmän ekologinen kulkiessani työmatkat omalla autolla.

    Mutta enpä suostu ottamaan kaikkea syytä niskoilleni.

    Ruskaa odotellessa!
    Ismo

  2. avatar Sari R sanoo:

    Tervehdys!
    Hämeenlinna- hyvä asumiskaupunki kasvaa suurimmaksi osin juuri pendelöinnin avulla. Yhä kasvava joukko hämeenlinnalaisia nousee päivittäin junaan, bussiin tai autoon matkatakseen töihin oman seutukunnan ulkopuolelle. Paitsi kulkuyhteyksien, myös muiden julkisten palveluiden täytyy huomioida tämä joukko erilaisine palvelutarpeineen. Joustavat aukioloajat, iltavastaanotot tai vaikkapa se että voi oman päätteen avulla hoitaa asioita ovat keinoja helpottamaan reissutyöläisten arkea.
    Joskus voi olla varttitunnista kiinni se arjen onnistuminen, vaikka päivähoidon osalta…
    Uusi kuntalaisfoorumi voisikin olla matkatyöläisten palauteboxi!

  3. avatar Pimu sanoo:

    Suomi on yksinkertaisesti liian harvaan asuttu, jotta täällä olisi mahdollista ylläpitää kannattavaa ja edullista raideliikennettä. Raideliikenne jos mikä on joukkoliikennettä, joka toimiakseen vaatii niitä joukkoja liikuteltavaksi, joita ei ikävä kyllä täältä Suomesta löydy kuin pienellä alueella pääkaupunkiseudulla ja ehkä muutaman suurimman kaupungin välittömässä ympäristössä. Kyllähän sitä rataa olisi kiva kylvää tuonne Suomen metsiin vaikka kuinka, mutta jo nykyisenkin rataverkon, sen joka kuljettaa 5% matkalaisista, ylläpitoon menee lähes saman verran veronmaksajien rahaa kuin mitä koko Suomen tieverkon ylläpitoon. Harvasta asutuksesta johtuen meillä Suomessa asemien välimatkat on niin pitkät, että keskimääräisellä kulkijalla on niin pitkä matka lähimmälle asemalle, että hänen kannattaa mennä ennemmin suoraan lähtöpaikasta määränpäähän vaikka omalla autolla, kuin mennä jollain liityntäkuljetuksella lähimmälle asemalle, junalla määräasemalla ja määräasemalta taas jollain liityntäkuljetuksella määränpäähän.

    Niin kauan kuin tilanne on tämä niin Suomeen on aivan turha haikailla edullista ja kattavaa raideliikennettä, paitsi jos se raideliikenne rajoitetaan niille muutamille alueille, jossa väestöpohjaa ja potentiaalisia junankäyttäjiä on tarpeeksi. Ja tätä tosiasiaa ei pysty muuksi muuttamaan sen paremmin poliitikot päätöksillään kuin junien perään haikailevat idealistitkaan. Jos nyt oikein järkeviä oltaisiin niin Suomen metsäradat voisi pistää rullalle ja rakentaa näin säästyvillä rahoilla vaikka kattava moottoritieverkosto, jota pitkin tavarat ja ihmiset pääsisivät kulkemaan turvallisesti ja nopeasti paikasta toiseen. Moottoritiestä sentää hyötyjät kaikki sen äärellä asuvat toisin kuin rautatiestä, josta on iloa korkeintaan asemien lähellä asuville joiden määränpää on lähellä toista asemaa.

  4. avatar Riitta Nyqvist sanoo:

    Olen kanssasi samaa mieltä Ismo.
    Käytän paljon junaa,
    mutta ihmettelen miten niistä on tehty hienompia kuin muutaman tähden kylpylät ja hotellit.
    Minulle on myös tärkeämpää, että matkat ovat kohtuuhintaisia ja juna siisti, kulkuväline.
    Eihän sinne oleskelemaan mennä.
    Nämä pakkaselle arat, myöhästelevät, kalliit kaunokaiset ovat syöneet firman tuoton.
    Ihmettelen myös, etteivät kaikki vihertävät ja tosivihreät Telluksen pelastajat lähde tänne ruohonjuuritason kiskoille ajamaan täysteholla enemmän junavuoroja ja edullista, saasteetonta menoa.
    T. Riitta

  5. avatar Teija Arvidsson sanoo:

    Kiitos kommenteista!

    Ensin Ismolle: On tosiasia, että juna ei tavoita kaikkia matkustajia, vaikka kuinka haluaisi suosia vähäpäästöistä raideliikennettä. Helsinkiin pitäisi tosiaan mennä aamujunia jo aikaisemmin. Kyllä sinun täytyy aikaisin hypätä kaarasi kyytiin, jotta ehdit seitsemäksi Espooseen, huh! Koetahan pysyä hereillä rattisi takana…

    Sarille: Joo, matkatyöläisten palauteboxi ei olisi ollenkaan hullumpi idea. Meille tavallisen arjen aikataulujen mukaan eläminen on joskus aika hankalaa. Pendelöijät ja ”bussailijat” osaisivat varmaan itse antaa parhaita vinkkejä asioiden joustavampaan hoitamiseen.

    Pimulle: On totta, että Suomen matkustajakapasiteetti on pieni. Ratojen perustaminen ja rakentaminen on kallista, joten uusia yhteyksiä on nykyään turha haikailla. Mäntsälä-Lahti-oikorata oli ehkä viimeinen kokonaan uusi rakennusprojekti. Olen kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä, että jo olemassa olevasta rataverkostosta kannattaa pitää huolta. Se on ekologinen ja turvallinen tulevaisuuden matkustustapa. Uudet taajamat ja asuinalueet tulevat jatkossa yhä useammin sijaitsemaan rautatieverkoston läheisyydessä. Henkilöjunille voidaan rakentaa ns. kylmäasemia hyvinkin tiheästi.

    Sitten Riitalle: Olen samaa mieltä, että Pendolinot saisi poistaa kokonaan Suomen raiteilta. Niistä on joka talvi kohtuuttomasti haittaa muulle liikenteelle, kun eivät sovi täkäläiseen ilmastoon. Hiljaisiin ja tasaisesti kulkeviin Inter City-juniin ja matalalattiaisiin henkilöjuniin olen sen sijaan itse ihastunut. Minäkin herkkäunisena pystyn ottamaan niissä päivätorkut 🙂

    Nyt pitäisi mennä jo nukkumaan, kun juna lähtee aamulla klo 6.47. Se ei odota… Hyvää yötä!

Jätä kommentti

css.php