Pyörällä päästään

cyclist_jpg.jpg Valtakunnallisen ”Vuoden 2009 pyöräilykunta” -arvonimen sai tänä vuonna rakas kotikaupunkimme Hämeenlinna. Monet meistä pyöräilijöistä olivat hämmästyksissään valinnasta. Hämeenlinna lienee aika harvan mielestä kunnostautunut erityisen pyöräily-ystävällisenä kaupunkina. Keskustan läpi on edelleen hankala pyöräillä, kun pyörätiet puuttuvat tai katkeavat milloin missäkin. Sepelisora rikkoo kumeja, rikkinäinen asfaltti koettelee vanteita ja olemattomat pientareet jättävät kaupunginosakeskuksista saapuvat pyöräilijät autojen armoille.

On omituista, että kaupunkisuunnittelussa edelleen usein unohdetaan pyöräilijät. Autotiet ja parkkipaikat suunnitellaan huolella, mutta kevyenliikenteenväylät jäävät lapsipuolen asemaan. Kuitenkin pyöräily on mitä parasta arjen hyötyliikuntaa. Hämeenlinnassakin joka kymmenes työmatka tehdään pyörällä – ja tehtäisiin varmaan enemmänkin, jos pyöräily olisi helpompaa.

Ilmastonmuutoksen tulisi haastaa kaupunkisuunnittelijoita luomaan rakenteita, jotka edistävät autotonta elämäntapaa. Niin kauppareissut kuin työmatkat pitäisi pystyä hoitamaan polkupyörällä tai julkisilla kulkuvälineillä.

Hämeenlinnan kaupunkisuunnittelun kukkanen on Tiiriön ”ostosparatiisi”, jonne kaasutellaan tuhansilla henkilöautoilla joka päivä. Onkohan suunnittelijoilta unohtunut kokonaan, että markettilandiaankin voisi joku pyöräillä…?  Viime kesänä fillaroin pari kertaa Sairiosta rautatiesiltaa pitkin vanhalle Tampereentielle ja siitä edelleen Tiiriöön. Tampereentiellä pyörätie loppui yhtäkkiä ja pyöräilijäparka polki henkensä kaupalla keskellä autotietä, kun ei piennartakaan ollut yhtään.

Toivottavasti tämän viikon pyöräilyseminaari Verkatehtaalla ei jää pelkäksi visioinniksi, vaan suunnitelmat laitetaan käytäntöön myös vuoden 2009 pyöräilykunnassa!

2 kommenttia artikkeliin “Pyörällä päästään”
  1. avatar Lyyti sanoo:

    Heippa Teija!
    Eipä todellakaan ole teillä kaupungissa pyörätiet kunnossa. Itse harrastelen rullaluistelua ja muutaman kerran olen kaupungissa käynyt lajia harrastamassa. Pyöräteissä on hirveitä repeämiä joihin toivoisi ”hieman” korjausta. Mutta älä ole huolissasi, ei ne muuallakaan ole kovin kaksisessa kunnossa. Eteläisissäkin on kokolailla uusi pyörätie ja muutama pätkä ajotietäkin on uusittu ja jo nyt ne on sellaisia railoja täys et huh huh. Sitä en tie miksi ne sillain on mennyt pilalle, mutta luulisi nyt saavan tiet kuntoon kun sellaiset on kuntalaisten iloksi hankittu. Ajelin tossa viikonloppuna Asikkalasta Vääksyyn päin, niin hämmästyin suuresti. Asutus oli todella harvassa, mutta siellä oli huomioitu liikunta. Päällystettyä pyörätietä silmän kantamattomiin ja vielä hyvässä kunnossa. Sielä oli varmaan ajateltu liikunnan hyötypuolia. Eli ei niin että ”Harrasta ja tunne se nahoissasi”. Mietin vain mitenköhän niillä on ollut varaa hankkia kestävä tie kaikkia varten. On tainnut kaupungissakin mennä parannusrahat kasinon rantavesiin ja eteläisissä varmaan saa kartoilta etsiä missä on vika.
    -Lyyti-

  2. Hei Lyyti!

    Näinhän se on. Hämeenlinnan kevyenliikenteenväylillä ajelee vielä joten kuten pyörällä, mutta rullaluistimet kannattaa jättää kotiin, ellei halua lentää nokalleen. Itse olen lahjoittanut jo ajat sitten luistimet pikkusiskolle. Ne tuli aikanaan hankittua Kokkolassa, jossa upeita pyöräteitä riittää ympäri kaupunkia.

    Tänä iltana valtuustoinfossa esiteltyjen leikkauslistojen jälkeen ei taida olla suuria toiveita kevyenliikenteenverkoston parantamisesta. Pahimpien railojen paikkaamisen ei luulisi kuitenkaan koko maailmaa maksavan. Nyt tasapainotetaan budjettia ja etsitään nopeita säästöjä. Pitäisi kuitenkin muistaa, että mitä enemmän kansa liikkuu, sitä enemmän säästämme terveysmenoissa tulevina vuosina.

    Toivottavasti pääset sentään jossain rullailemaan. Hiekattomia kelejä!
    – Teija

Jätä kommentti

css.php