Kuntaliitoksilla ilmastonmuutosta edistämässä

Minulla olisi tarjota tutkijoille mielenkiintoinen tutkimusaihe: kuinka monella prosentilla liitoskuntien asukkaiden yksityisautoilu lisääntyy kuntaliitoksen jälkeen? Samalla voisi tutkia, kuinka moneen perheeseen hankitaan palveluiden keskittymisen takia toinen tai kolmas auto. Luulenpa, että prosenttiluvut eivät olisi aivan pieniä.

Olen pohdiskellut kahta tavoitetta, jotka aivan selvästi lyövät toisiaan korville. Ensimmäinen on tietysti kuntien yhdistymisen mukanaan tuomat kustannussäästöt. Tarkoitus on, että toiminnan tehostuessa ja virkamiesten vähetessä saavutetaan todellisia säästöjä. Tällä hetkellä kyllä tuntuu, että virkamiesten ja toimielinten määrä on vain lisääntynyt ja menot kasvaneet. No, ainakin osa johtoportaasta jää tulevina vuosina eläkkeelle. Toivottavasti he tekevät itsensä siihen mennessä tarpeettomiksi…

Maailmanlaajuinen – myös meidän pientä Hämeenlinnaamme koskettava – yhteinen tavoite on ilmastonmuutoksen hillitseminen. Kaupungin tulisi pikimmiten laatia oma kestävän kehityksen strategia. Asukkaita kannustetaan kaikin mahdollisin keinoin vähentämään turhaa energian kulutusta.

Vaan mitä tulee tänä vuonna tapahtumaan? Lammin kirkolta ja Rengon metsistä ajellaan entistä useammin Hämeenlinnan keskustaan kauppaan, Kelaan, verotoimistoon, valtuuston kokoukseen, johtokuntaan, uimahalliin, lääkäriin… Bensa palaa ja kymppitie kuluu.

Toimintaansa aloittelevilla aluetoimikunnilla on ainakin yksi suuri haaste: miten taata kaikille peräkylien mummoillekin kyyti keskustaan jollain järkevällä tavalla. Siinä tarvitaan niin yhteiskunnan apua kuin naapurisopua. Bussit kulkemaan, tilataksit toimimaan ja kimppakyydit kiertämään! Kenenkään ei pitäisi joutua hankkimaan toista autoa vain sen takia, että Kela on niin kaukana…

kimppakyyti

Kommentti artikkeliin “Kuntaliitoksilla ilmastonmuutosta edistämässä”
  1. avatar Asko Mattila sanoo:

    Samoja asioita pohditaan täällä Keski-Pohjanmaallakin, jossa Kokkolaan on yhdistynyt Kälviä, Ullava ja Lohtaja. Kyllä toimivat kulkuyhteydet ovat tosiaan suuri haaste. Meilläkin etäisyyttä Ullavan toiselta reunalta Kokkolaan keskustaan on monta kymmentä kilometriä. Bussiyhteydet ovat heikot, mutta ihmisten täytyy päästä hoitamaan asioitaan.

    Päättäjien pitäisi muistaa, että sivukylillä pitää kyetä edelleen asumaan. Ei voi olla tarkoitus, että kaikki muuttavat Hämeenlinnan tai Kokkolan keskustaan!

Jätä kommentti

css.php